Doktersassistenten te maken met agressieve mensen door vaccinaties

28 mei 2021
Doktersassistenten bestookt met vragen over vaccin

Vrijwel alle doktersassistenten worden dagelijks, soms zelfs elk uur, door patiënten bestookt met steeds maar dezelfde vraag: wanneer krijg ik een vaccin en waarom niet nu? Dat blijkt uit onderzoek van NVDA onder ruim 1000 doktersassistenten.

Agressieve telefoontjes

Assistenten krijgen veelal begrip als ze horen dat ze moeten wachten op een uitnodiging. Toch krijgen ze ook boze of agressieve telefoontjes. Voor doktersassistenten is het lastig werken zo. "Wat we in de enquête zien, aan de hoeveelheid open antwoorden die we hebben gekregen, dat het de doktersassistenten heel erg hoog zit", zegt Kees Gillis van de NVDA. "Wij zitten vast aan beleid. Mensen kunnen bellen, maar we kunnen het niet voor ze regelen", zegt Gillis.

Reguliere zorg in de knel

Door de vele telefoontjes lijkt de reguliere zorg in de knel te komen. De wachttijden voor de telefoon worden langer. De huisartsen mogen maar een beperkte groep vaccineren. Mensen worden ongeduldig en verliezen de controle over hun eigen gedrag. De doktersassistenten krijgen de schuld, omdat zij het vaccin niet geven en zien niet meer in dat de doktersassistenten het maximale doen wat ze kunnen doen.

Geduldig afwachten

"Hoe begrijpelijk het ook is dat mensen ongeduldig worden en zich zorgen maken, agressief gedrag is ten allen tijden verkeerd"; reageert het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport op de uitkomst van het onderzoek. "We zitten nog steeds middenin een pandemie en dat vraagt heel veel van diverse partijen", zegt een woordvoerder. "Dat levert soms onduidelijkheid op, maar we willen allemaal zo snel mogelijk uit deze crisis komen." Het ministerie roept mensen om te wachten op een uitnodiging en geduld te hebben.

Reageer op dit artikel

Kom werken in de zorg