Uit onderzoek van de Patiëntenfederatie Nederland blijkt dat patiënten positief zijn over de digitale ontwikkelingen in de huisartsenzorg. Met name het schriftelijk online contact met de huisarts (e-consulten) en de videoconsulten worden hoog gewaardeerd. Tegelijkertijd blijkt dat ze nog niet van alle mogelijkheden gebruik maken, omdat ze daarvan niet op de hoogte te zijn.
De vragenlijst is voorgelegd aan totaal 10.816 deelnemers, hiervan hebben er 10.253 in het afgelopen jaar contact gehad met hun huisarts(praktijk). In het onderzoek zijn er verschillende digitale mogelijkheden opgenomen, die gebruikt (kunnen) worden voor zorg bij de huisarts. Zoals digitale triage, beeldbellen, thuismonitoring en thuisarts.nl. Met name de online herhaalmedicatie wordt al veelvuldig gebruikt. Toch zijn er ook nog veel patiënten zonder ervaring met digitale mogelijkheden binnen de huisartsenzorg. Ze zijn zich niet bewust van deze opties, of de mogelijkheden zijn nog niet beschikbaar in de praktijk.
Directeur-bestuurder Arthur Schellekens: “Het aanbod van digitale huisartsenzorg kan verbeteren. Patiënten zijn er klaar voor. Dit vraagt om snellere verandering in de huisartsenzorg. Als we dit goed inpassen kan dit ook de druk op de huisartsenzorg verminderen. De gemiddelde leeftijd van de deelnemers aan het onderzoek (68 jaar) toont daarnaast aan dat het echt niet alleen maar de jonge patiënten zijn die hier open voor staan.”
De resultaten laten zien dat de gebruikservaring voor alle digitale toepassingen over het algemeen positief is, maar dat er nog verbeteringen nodig zijn om ze gemakkelijker en toegankelijker te maken. Patiëntenfederatie Nederland benadrukt dat persoonlijk contact de basis moet blijven van goede huisartsenzorg. Zij adviseert huisartsen daarom om digitale toepassingen met een diverse groep patiënten te blijven evalueren, zodat je continu feedback krijgt om de toegankelijkheid en het gebruik te verbeteren.
Patiënten hechten daar veel waarde aan. Sterke arts-patiëntrelaties bevorderen ook het vertrouwen in digitale zorg. Persoonlijk contact moet daarom juist worden ingezet om te kijken waar digitale vormen van huisartsenzorg passend zijn. En mocht een patiënt het niet zien zitten of er niet toe in staat zijn, dan moeten fysieke opties natuurlijk altijd mogelijk blijven" aldus Schellekens.
Lees het gehele rapport in de bijlage hieronder:
'Patiëntinzichten naar digitale mogelijkheden in de huisartsenzorg'