Terug

Verplicht digitaal recept per 1 januari

16 januari 2024
3 min
Verplicht digitaal recept per 1 januari

Per 1 januari 2024 is het verplicht voor huisartsen om recepten elektronisch naar de apotheek te sturen. Dat is vastgelegd in de nieuwe wet Wegiz. Vanaf 1 juli 2024 moet dit medicatievoorschrift ook zichtbaar zijn in de persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) van patiënten. Op dit moment kunnen alle huisartsenpraktijken het recept al elektronisch verzenden naar de apotheek, mits de gegevens correct in het systeem staan en veruit de meeste praktijken kunnen ook al uitwisselen met het PGO. 

Digitaal recept naar de apotheek

Veruit de meeste huisartsenpraktijken voldoen al aan de vereiste dat een recept elektronisch kan worden verzonden aan de apotheek of apotheekhoudend huisarts. Alle HIS’en ondersteunen het en vrijwel alle recepten gaan nu al digitaal naar de apotheek.

Er zijn (ook binnen deze nieuwe wettelijke verplichting per 1 januari) nog uitzonderingssituaties mogelijk, waarin je niet verplicht elektronisch het recept hoeft te versturen naar de apotheek als je daar een goede reden voor hebt. Dan gaat het om:

  • Overmachtssituaties: dit zijn situaties waarbij je niet elektronisch kúnt voorschrijven en kunt verzenden naar de apotheek en die je achteraf kunt verantwoorden in het licht van het patiëntbelang. Bijvoorbeeld als er een storing is met het HIS en er is nu een recept nodig.
  • Uitzonderingssituaties: dit kunnen bijzondere groepen zijn zoals asielzoekers, vluchtelingen en toeristen en/of bijzondere situaties, zoals het uitgestelde recept waarbij het in het belang van de patiënt is om toch een papieren recept te gebruiken.

De norm is >> het recept moet digitaal naar de apotheek, maar zorgverlening staat altijd voorop en het welzijn van de patiënt gaat altijd voor. Van belang is daarbij dat een patiënt niet tweemaal, met het papieren recept en met het digitale recept, de voorgeschreven medicatie kan ophalen. Dat zijn dus aspecten die je moet afwegen als je wilt afwijken van de norm en die je later moet kunnen uitleggen.

Eerste uitwerking van nieuwe wet gegevensuitwisseling

De verplichte elektronische uitwisseling van medicatieafspraken is de eerste concrete uitwerking van de nieuwe wet Wegiz. Die wet gaat over elektronische gegevensuitwisseling in de zorg. De Wegiz is per 1 juli 2023 in werking getreden en beschrijft vooral uitgangspunten. Via aanvullende regels, die in zogenaamde AMvB’s worden vastgelegd, wordt de wet verder uitgewerkt. De eerste AMvB is nu verschenen en gaat dus over het versturen van recepten door huisartsen aan de terhandstellers (apotheken en apotheekhoudende huisartsen) en over het kunnen inzien van medicatievoorschriften in PGO’s door patiënten die dit willen.

Manon de Vries
Junior Virtual Assistant
Manon de Vries
Manon werkt als doktersassistente bij polikliniek geriatrie in ziekenhuis Nij Smellinghe. Daarnaast werkt ze als Junior Virtual Assistant bij Huisartswerkt.nl.

Reageer op dit artikel

Kom werken in de zorg
als spreekuurondersteuner

Klaar in 1 minuut Helemaal gratis

Mail icon