Werk jij ook in de eerste lijn en heb je een fantastische veelzijdige, inspirerende en veelal uitdagende baan als doktersassistente, huisarts, praktijkondersteuner of praktijkmanager? Misschien ben je zelfs wel werkzaam in een HOED of GOED binnen een andere functie? Herken je dat geen dag hetzelfde is en dat het, naast hard werken, behoorlijke werkdruk en betekenisvol zijn voor patiënten en, niet te vergeten, je collega’s het ook niet altijd gemakkelijk is?
Communicatie met een ander
Niet gemakkelijk in de zin van onderlinge communicatie; de patiënt blijven horen en daarnaast zelf gehoord en gezien worden. Merk je soms dat er iets in jezelf gebeurt, je emoties ervaart, waardoor dat luisteren naar de ander even niet meer lukt? Soms voel je dat het even niet lekker loopt in de communicatie met een patiënt of met een collega. Soms zelfs met meerdere patiënten, bijvoorbeeld uit een gezin, of meerdere collega’s uit je team.
Conflict, gedoe of een probleem?
De ogenschijnlijk tegengestelde meningen of belangen maken dat wij allemaal wel eens in een conflict verzeild raken. Vaak wordt het woord conflict niet meteen in de mond genomen en kan het gaan om “gedoe”, “een kwestie”, “een probleem”, “het voelt niet helemaal goed”, “niet met iemand door een deur kunnen” etc.. Een conflict ontstaat wanneer mensen niet meer echt naar elkaar kunnen luisteren en hierdoor niet meer tot een (gezamenlijke) oplossing kunnen komen. De manier waarop mensen hiermee omgaan is heel verschillend en varieert van hoog conflictmatig gedrag (aanvallend) tot conflictvermijdend gedrag. Hoe we het ook noemen, ze zijn allemaal vervelend en kosten vaak (overbodig) veel energie.
Meer leren?
In de training effectief handelen in conflictsituaties behandelen wij op basis van concrete praktijksituaties een reeks conflict- en gedragsstijlen en leer je hoe je op een effectieve wijze met conflicten om kunt gaan. De training effectief handelen in conflictsituaties is bestemd voor diegenen die met regelmaat in conflictachtige situaties verzeild kunnen raken, hier in het werk en door het soort werk mee te maken hebben, klachten aanhoren/behandelen, verwachtingen en wensen managen en in een dynamische organisatie werkzaam zijn waarbij patiënten zich ook zorgen maken en/of eisen stellen.
Ben jij wel eens in een soortgelijke situatie terecht gekomen? En hoe ben je daarmee omgegaan?