Terug

Huisarts speelt belangrijke rol in Zorgcoordinatiecentrum (2/3)

23 mei 2023
4 min
Huisarts speelt belangrijke rol in Zorgcoordinatiecentrum (2/3)

Daphne Evers, is projectleider van een aantal werkgroepen van het zorgcoordinatiecentrum (Zcc) in Noord-Limburg en al geruime tijd werkzaam als zorginnovator in onder andere de huisartsenzorg. Laura Pronk, communitymanager van Huisartswerkt.nl interviewde haar en vandaag delen wij het tweede artikel van drie👇 

Het eerste artikel niet gelezen? Huisartsen lopen vast in de keten

Meerdere pilots in Nederland
Het doel is om samen de juiste zorg, op de juiste plek, op het juiste moment door de juiste zorgverlener voor die patiënt te regelen. “Dat is het bruggetje naar zorgcoördinatie. Het domeinoverstijgend samen nadenken over hoe kunnen we die acute zorg nu zo slim mogelijk coördineren? Dat is een uitdaging. Daar moeten ze dingen loslaten, ze moeten vertrouwen hebben in een nieuw coördinerend systeem. Waarbij je gezamenlijk kijkt naar de patiënt en de zorgvraag en niet alleen als gatekeeper dient voor de rest van de het zorgstelsel. De minister is daar heel helder in. Er zijn afgelopen jaren vanaf 2019 tot nu een tiental pilots geweest in Nederland op het gebied van zorgcoördinatie waar ook die huisarts een rol heeft gespeeld in die pilots (niet bij alle pilots).

Adviesrapport
“De landelijke koepelorganisaties zijn met die opdracht het veld in gestuurd om de pilots te evalueren en een adviesrapport te maken. Die ligt er nu en daarin speelt die huisarts (voornamelijk in die ANW-uren) een hele belangrijke rol op zo’n zorgcoördinatiecentrum. Je moet hier denken aan de regiearts op de huisartsenpost, die we nu bv. coördinerend arts op een ZCC gaan noemen. Een belangrijke rol en dat vraagt ook wel wat van een huisarts. Het is de vraag in hoeverre we aanspraak moeten maken op de huidige huisartsen of dat we voor een dedicated groep huisartsen moeten kiezen (of dat we het lef moeten hebben), waardoor je ook de druk van de dagpraktijken weghaalt.”

Met alle partijen zorg coördineren
“Want het is nogal wat als je de hele dag je praktijk hebt gedraaid, visites hebt gereden en je nog net een boterham naar binnen kan werken om dat je om 17.00 uur op de post moet zijn, omdat je daar nog een dienst moet draaien of een nachtdienst. Dat is heel zwaar er wordt echt wel heel veel van ze gevraagd. Het concept achter het ZCC is dat je met alle partijen, vanuit die acute keten, bij elkaar gaat zitten om die zorg te coördineren. Die acute keten begint in veel gevallen (vooral vanuit de beleving vanuit de patiënt) bij 112 (in dit geval bij ambulance meldkamer). En dat betekent niet dat het zorgcoördinatiecentrum geschikt is voor het opvangen van de spoed - 112 meldingen, want die blijven op de meldkamer, dat is landelijk qua regelgeving zo bepaald. Maar daar komen natuurlijk ook heel veel vragen die voor de beleving van de patiënt of mantelzorger wel acuut zijn, maar niet meteen een ambulance nodig hebben.”

Juiste zorg voor de patiënt
Deze vragen kunnen dan met een team van medewerkers van Ambulancezorg , de GGZ, de VVT-organisaties in de regio, het ziekenhuis of de SEH en de acute huisartsenzorg (de HAP) gezamenlijk in zo’n centrum worden getrieerd. Samenwerken, door er gewoon te zijn. Door te weten dat als jij een lastige telefoontje krijgt van een verwarde persoon je even met een GGZ-collega achter je kan overleggen, en die meteen even kan mee schakelen: oké wat is nu de slimste actie? Moet daar een crisisdienst naar toe, kan ik dat via de telefoon oppakken?.” De juiste zorg voor die patiënt, daar gaat het om!

Acute zorg is niet vanzelfsprekend
“Landelijk gezien zie je nu vanuit de pilotsregio twee regio’s ‘up and running’. Dat zijn ZCC Midden-Nederland en ZCC rondom Zuid-Nederland / Rotterdam. In Venlo staan we eigenlijk aan de vooravond. We gaan starten, want we zien dat de noodzaak hoog is. De juiste zorg op de juiste plek, op het juiste moment door de juiste zorgverlener. Het is niet vanzelfsprekend dat die toegang tot die acute zorg er is, ze staan echt onder druk. En we hebben in Limburg een relatieve oude demografie en de zorgvragen zijn heel complex. Dat voelen niet alleen de huisartsen overdag, maar dat merken we nu ook in de ANW uren.”

Dit was het 2e artikel van de 3 over het interview met Daphne. Wil je het volgende artikel ook lezen? Meld je dan hieronder aan voor de nieuwsbrief of blijf op de hoogte via Linkedin of Facebook.

Laura
Communitymanager
Laura
Laura heeft als achtergrond Communicatiewetenschappen bij de UvA. Zij is werkzaam als communitymanager bij Huisartswerkt.nl

Reageer op dit artikel

Kom werken in de zorg
als praktijkondersteuner

Klaar in 1 minuut Helemaal gratis

Mail icon