Terug

Online marketing voor huisartsen. Wat levert het op?

15 november 2022
4 min
Online marketing voor huisartsen. Wat levert het op?

Huisartsen staan onder druk. Praktijken kampen met cliëntenoverschotten en personeelstekort. Steun vanuit de overheid blijft uit. De gevolgen zijn niet mals: overspannen personeel, cliëntenstoppen en artsen die ermee stoppen. Met andere woorden: er is weinig ruimte om cliënten de juiste zorg te verlenen. Ondanks dat er actie vanuit Den Haag nodig is om dat structureel te veranderen, biedt online marketing huisartsen ademruimte. Hoe dat werkt lees je in dit artikel.

Vind personeel met behulp het betaald promoten 

Het grootste pijnpunt is dat er te weinig personeel beschikbaar is om cliënten van zorg te voorzien. Veel huisartsen lopen op hun tenen en ‘smeken’ hun patiënten bijna om niet te snel een afspraak te maken als het niet direct nodig is. Om daar verandering in te brengen is simpelweg meer personeel nodig. Dat bereik je door vacatureteksten betaald te promoten op relevante platformen zoals: LinkedIn of (nu nog gratis) via dit platform Huisartswerkt. Op die manier ziet de juiste doelgroep jouw vacature voorbijkomen en ontvang je meer sollicitaties. Hierbij is het van groot belang om onderscheidende vacatureteksten te schrijven. Neem er uitgebreid de tijd voor of laat de teksten schrijven door een professional.

Ontlast je praktijk door cliënten online te begeleiden

Een toegankelijke, informatieve, gebruiksvriendelijke én mobielvriendelijke website is een must voor elke huisartsenpraktijk. Het is niet alleen voor het oog leuk om met de tijd mee te gaan; de diepere laag ervan is ongekend belangrijk. Zo kun je ervoor zorgen dat patiënten niet om elk wissewasje bellen door ze online goed te informeren. Denk aan informatieve pagina’s over de meest voorkomende kwalen met doorverwijzingen naar thuisarts.nl, een vragenlijst die patiënten moeten invullen voordat ze bellen of een speciale pagina met als titel ‘moet ik de huisarts bellen?’ met verschillende kwalen inclusief advies. Cliënten voelen zich zo gehoord en weten waar ze aan toe zijn.

Wees duidelijk, zichtbaar en win vertrouwen

Bovengenoemde veranderingen vragen om aanpassing van cliënten. Dat is niet van de een op andere dag gerealiseerd. Daarom is het belangrijk zo goed en duidelijk mogelijk te communiceren met je cliënten. Verstuur bijvoorbeeld maandelijks een nieuwsbrief, een foldertje en/of wordt actief op sociale media. Op die manier ben je duidelijk én online zichtbaar voor cliënten. Door deze online binding aan te gaan, zorg je ervoor dat mensen eerder naar jouw advies luisteren. Bijvoorbeeld door eerst de website en thuisarts.nl te raadplegen, voordat ze de telefoon pakken. Dit zal langzaam maar zeker een gewoonte worden. Dit gebeurt echter alleen als jij als huisartspraktijk actief aan je marketing en communicatie werkt.

Alle online marketingmogelijkheden voor huisartsen 

Je weet nu dat online marketing helpt bij het vinden van personeel en het verlagen van de cliëntendruk. Er zijn nog een aantal online marketingmogelijkheden voor huisartsen:

  • SEO (Search Engine Optimization)
    Hierdoor wordt je praktijk beter vindbaar in zoekmachines zoals Google. Zowel bestaande als nieuwe cliënten weten je de verschillende pagina’s op je website zo binnen no-time te vinden.
  • Branding & storytelling
    Maak van je huisartspraktijk een sprankelend bedrijf dat online verbindt en vertrouwen wint van cliënten.
  • Cliëntenmarketing
    De afgelopen jaren is het aantrekken van nieuwe cliënten voor huisartsen niet nodig, maar voor nieuwe praktijken of in gebieden met veel concurrentie kan cliëntenmarketing erg handig zijn. We zetten hiervoor storytelling en advertenties in.

Hulp nodig met online marketing?
Steeds meer zorgorganisaties ontdekken de toegevoegde waarde van online marketing. Het draagt simpelweg bij aan het behalen van doelstellingen, zonder dat het ‘hard’ commercieel, zoals veel mensen denken. Huisartsenpraktijken zijn behoorlijk conservatief als het gaat om hun online presentatie. Het is voor te stellen dat je als eigenaar of medewerker van een huisartsenpraktijk met vragen rondloopt over de inzet van online marketing voor je huisartsenpraktijk. Voor al je vragen kun je bij ons terecht!

Dion
SEO-specialist en content marketeer
Dion
Werkzaam bij Johnson Marketing

Reageer op dit artikel

Kom werken in de zorg
als anders

Klaar in 1 minuut Helemaal gratis

Mail icon