Was je vroeger op zoek naar een nieuwe baan, dan zorgde je voor een nette, verzorgde sollicitatiebrief met vooral een hele uitgebreide CV. Op deze manier probeerde je een zo’n goed mogelijke indruk, met vooral zo veel mogelijk informatie, achter te laten. Tegenwoordig is hierin heel veel veranderd. Tijd is schaars; men is allemaal druk, waardoor het vooral kort, overzichtelijk en bondig moet zijn. Je CV hoeft alleen nog maar relevante informatie te bevatten voor de functie waarop je solliciteert, zodat het in één oogopslag duidelijk is of je een interessante kandidaat bent of niet. Snel gefixt, toch?
Ook het vinden van een nieuwe baan is hedendaags een stuk gemakkelijker: op social media zijn heel veel vacatures te vinden. Veel huisartsenpraktijken zijn in het bezit van social media en verspreiden op hun pagina’s vacatures, delen de vacatures in diverse facebookgroepen of ze plaatsen hem op handige vacaturesites zoals huisartswerkt.nl. Al met al is ook dat een stuk gemakkelijker geworden. Maar er zit ook een keerzijde aan: want ook jij, als sollicitant, bent een stuk makkelijker te vinden en online te screenen. Het is daarom handig om je social media op een slimme manier in te zetten bij je sollicitatie.
Vóór je gaat solliciteren
Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Dan kan bijvoorbeeld het volgen van allerlei interessante huisartsenpraktijken, (online) netwerken met mensen uit het vak of inschrijven bij diverse vacaturesites een handige eerste stap zijn. Bedenk echter wel dat al deze mensen vervolgens ook direct op jouw profielen kunnen gaan kijken en dan wil je natuurlijk niet dat ze een verkeerd beeld van je krijgen. Controleer daarom, vóór je deze stappen gaat ondernemen, eerst even wat er online allemaal te vinden is over jou. Dit kun je doen door je naam in te tikken op Google of één van de vele andere zoekmachines. Bekijk vervolgens welke berichten en informatie je beter kunt verwijderen of op privé kunt zetten. Eventueel kun je ook een Google Alert instellen met je naam, zodat je in de toekomst telkens een melding krijgt als er nieuwe (of andere) informatie over jou op Google verschijnt.
Do’s en don’ts in het algemeen
Maak je profielen zo compleet mogelijk, zorg bijvoorbeeld voor een goede samenvatting over jezelf, voor een goede afspiegeling van jou als persoon en als werknemer;
Houd je profielen up-to-date;
Zorg dat je bij je verschillende social media kanalen dezelfde profielfoto en gebruikersnaam/URL gebruikt, zodat je herkenbaar bent;
Laat zien dat je geïnteresseerd bent in je vakgebied, bijvoorbeeld door te reageren op blogs of video’s te delen van huisartsen of andere doktersassistenten of praktijkondersteuners of juist te delen welke bijscholing je hebt gevolgd;
Volg pagina’s/accounts van huisartsenpraktijken of experts uit het vak;
Breid je netwerk uit door bijvoorbeeld met andere huisartsen, praktijkondersteuners of doktersassistenten te connecten;
Door actief mee te doen in discussiegroepen over jouw vakgebied, krijgen potentiële nieuwe werkgevers een goed beeld van jouw persoonlijkheid, denkwijze en werkwijze;
Zorg dat je met behulp van je privacy-instellingen een tweedeling maakt in je gedeelde informatie: informatie die zakelijk - dus openbaar - gezien mag worden (informatie over je vakgebied, je werkervaring etc.) en informatie die echt privé is (wat je in je vrije tijd doet, over je gezin etc.);
Gebruik hashtags en keywords in je profiel/biografie/samenvatting/berichten om goed op te vallen;
Zet alleen representatieve foto’s openbaar, overige foto’s kun je beter alleen delen met je naasten;
Eventueel kun je zelf content plaatsen of YouTube filmpjes maken over de kennis die je allemaal hebt in je vakgebied;
Last but not least: blijf vooral jezelf, zodat men een oprecht (en) goed beeld van je krijgt!
Do’s en dont’s specifiek per social media kanaal
LinkedIn is ontstaan om professionals over de hele wereld met elkaar te verbinden, zodat kennis en ideeën met elkaar gedeeld kunnen worden. Het is eigenlijk een makkelijke manier om te netwerken met andere professionals uit je vakgebied:
Zorg voor een groot netwerk: verstuur connectieverzoeken naar mensen die je hebt ontmoet via je werk, bij- en nascholing, maar ook naar je vrienden, familie, bekenden van vroeger etc. Met elke connectie die je maakt, groeit je netwerk namelijk exponentieel omdat LinkedIn werkt met eerstegraads (directe kennissen), tweedegraads (kennissen van kennissen) en derdegraads connecties (kennissen van kennissen van kennissen);
Aanbevelingen van ex-werkgevers en collega’s zijn heel belangrijk en kunnen doorslaggevend werken;
- Reageer op berichten die gaan over onderwerpen die te maken hebben met bijvoorbeeld de huisartsenzorg en/of discussieer mee in diverse relevante groepen over je vakgebied.
Op Twitter zijn er diverse accounts te vinden die alle vacatures in de zorgsector bundelen en op een rijtje zetten. Doordat de berichten maar kort en bondig zijn, zie je in één oogopslag de meest relevante informatie inclusief een link naar de hele vacature voor meer informatie.
Volg twitter accounts van huisartsenpraktijken of andere zorgprofessionals;
Tweet zelf geen informatie die in strijd is met je doel om bij een bepaald bedrijf aangenomen te worden;
- Let op alles wat je zelf plaatst,óók de reacties die je geeft op anderen: het blijft namelijk zichtbaar (ook uit het verleden);
De meeste mensen gebruiken Facebook voor privé doeleinden, maar solliciteren via Facebook is steeds meer in opkomst. Steeds meer huisartsenpraktijken hebben een pagina op facebook, maar ook zijn er veel groepen te vinden in het vakgebied waarin allerlei interessante informatie en vacatures worden gedeeld.
Like en volg pagina’s van mogelijk interessante nieuwe werkplekken of experts die informatie plaatsen over jouw vakgebied;
Controleer goed je privacyinstellingen. Zorg dus dat je berichten die over je privé leven gaan niet te lezen zijn voor collega’s of onbekenden, dit kan je namelijk blijven achtervolgen;
Pas op met de privacyinstelling: vrienden van vrienden. Het lijkt of niet veel mensen je berichten dan kunnen lezen, maar niets is minder waar. Als jij al 400 facebookvrienden hebt, die elk ook 400 facebookvrienden hebben, dan kunnen al 160.000 mensen je berichten, foto’s of andere gegevens inzien;
- Laat via een bericht weten dat je openstaat voor een nieuwe uitdaging.
Kortom; solliciteren via social media is steeds meer in opkomst. Steeds meer werkgevers controleren hun (nieuwe) medewerkers op hun online presentatie om zo een beter beeld van jou als persoon te krijgen. Door op bovenstaande punten te letten, en er bewust van te zijn wat je wel of niet openbaar post, kan het zéker in je voordeel werken. Zorg je ook nog eens voor een groot netwerk? Grote kans dat iemand dan even een goed woordje voor je kan doen!