Terug

Huisarts Jojanneke 'Triage wordt een steeds belangrijker onderdeel binnen de eerste lijn'

9 oktober 2023
3 min
Huisarts Jojanneke 'Triage wordt een steeds belangrijker onderdeel binnen de eerste lijn'
Jojanneke is huisarts in Den Haag en daarnaast ontwikkelt en geeft zij scholingen via het scholingsplatform Triage24. Ook deelt zij laagdrempelig medische informatie op haar instagram account onder de naam @devragendokter. Kortom tijd voor een interview met Jojanneke!
 

Wat is Triage24? Wanneer opgericht en met welk doel?

Triage24 is een scholingsplatform met scholingen die gericht zijn op spoedzorg en triage. De scholingen variëren van e-learnings en live sessies tot masterclasses en congressen. We zijn op dit moment zelfs bezig met een spoed-game om in te zetten als leermiddel. De scholingen zijn gericht op de medewerkers in de eerste lijn. Het platform is sinds januari dit jaar actief en het doel is om op een uitdagende manier kennis te delen. Kennis die praktisch is, maar ook verdieping geeft in je vakgebied. 

Kun je meer vertellen over hoe relevant deze e-learnings zijn voor huisartsen / doktersassistenten? 

Triage wordt een steeds belangrijker onderdeel binnen de eerste lijn. Aankomende jaren zullen we met steeds minder personeel meer mensen moeten gaan bedienen. Daarbij is een goede triage aan de poort van levensbelang. Niet alleen voor doktersassistentes en triagisten is kennis van de triage belangrijk, ook huisartsen moeten de werkwijze van de doktersassistente of triagist kunnen begrijpen om goede zorg te kunnen blijven bieden. 
 

Wat wordt bedoeld met “De nieuwe werkwijze spoed = spoed op de huisartsenpost vraagt een andere manier van denken en werken”?

Sinds dit jaar is de Spoed = Spoed werkwijze ingevoerd op zo goed als alle huisartsenpost. Dit wil zeggen dat er in de nachturen kritischer gekeken wordt welke patiënten geholpen kunnen worden bij de huisartsenpost en wie misschien beter af is bij de eigen huisarts of een andere zorgverlener. Dus in plaats van de triage-uitkomst direct te volgen, wordt er nog een keer extra goed gekeken waar een patiënt het beste terecht kan en op welk moment. Omdat dit een andere manier van denken vraag hebben wij hierover een e-learning met handvatten, tips en valkuilen gemaakt voor zowel huisartsen, verpleegkundig specialisten als triagisten.
 

Mogelijk kun je ook een van de e-learnings nog uitlichten en wat dieper ingaan op de inhoud? 

We zijn op dit moment in de afrondende fase van twee nieuwe e-learnings over de basis van de telefonische triage; 1 voor huisartsen en 1 voor  doktersassistenten/ triagisten/ medisch studenten. Deze e-learning is ideaal voor triagisten of doktersassistentes in opleiding en voor medisch studenten die in de huisartsenpraktijk of op de huisartsenpost gaan werken. In een paar uur tijd ben je op de hoogte van alle fases van de triage, ken je de valkuilen en alarmsymptomen én weet je de juiste vervolgactie te kiezen. De versie voor huisartsen geeft ook tips met betrekking tot het fiatteren van registraties en het overleg met de triagist of doktersassistent. 
 
De NHG-Triagewijzer biedt richtlijnen en inzichten rondom triage en spoedbehandeling bij de huisarts. De omstandigheden van de patiënt spelen altijd een rol bij het bepalen van het beleid. Huisarts en doktersassistente bepalen waar mogelijk het beleid in samenspraak met de patiënt, met inachtneming van diens specifieke omstandigheden en met erkenning van diens eigen verantwoordelijkheid. 
 
Bedankt Jojanneke en heel veel succes verder gewenst!
Laura
Communitymanager
Laura
Laura heeft als achtergrond Communicatiewetenschappen bij de UvA. Zij is werkzaam als communitymanager bij Huisartswerkt.nl

Reageer op dit artikel

Kom werken in de zorg
als basisarts

Klaar in 1 minuut Helemaal gratis

Mail icon