Via ons platform hopen wij een bijdrage te kunnen leveren aan duurzame inzetbaarheid, want als er een juiste match is tussen kandidaat en huisartsenpraktijk dan is de kans groter dat de nieuwe medewerker langdurig in de praktijk blijft werken. In het interview met Dokter Juriaan, voormalig huisarts stelden we de volgende vraag: Wat kun je als werkgever (in de huisartsenzorg) doen aan duurzame inzetbaarheid?
“Heel duidelijk en heel helder zijn. Niet leuk of aardig gevonden willen worden, maar van het begin al zeggen: ‘Oké dit is hoe ik werk en dit is wat ik van jou verwacht. En daarin krijg je alle vrijheid en verantwoordelijkheid. Ik ga je niet helpen en je handje vasthouden, maar als er iets is, dan ben ik er voor je. En dan kijken we ernaar hoe we het kunnen oplossen en als het anders gaat dan ik bedacht heb dan kijken we samen naar wat er misgaat."
"Dan is het waardevol om de ander ook te vragen om te herhalen wat je gezegd hebt. En meestal blijkt dan dat we als werkgever niet duidelijk en helder genoeg zijn geweest. We hebben er ook baat bij om vaag te blijven. Want als we vaag blijven dan kunnen we nog alle kanten op. Als iemand dat dan niet leuk vindt of iemand gaat in de weerstand, dan kun je altijd weer een ander paadje kiezen. Dus we zijn erbij gebaat om vaag te blijven."
"Oók in onze leiderschapsrol als werkgever, maar de uiteindelijke uitkomst is dat het onbetrouwbaar, vaag en troebel wordt. Dus zorg dat je duidelijk bent met mogelijk het risico dat de ander het niet leuk vindt en misschien zelfs wel de verbinding verbreekt. Maar je kunt altijd nog beter dat hebben, dan dat je doorgaat in een theater en iedere keer maar hoopt dat het goed afloopt. Je kunt maar beter helder zijn ook al is dat een spannende plek!"
Juriaan Galavazi is 15 jaar huisarts geweest en inmiddels arts, coach en auteur van de bestsellers 'Van klacht naar kans' en 'Jij bent de liefde'. Door zijn boeken, lezingen en coaching helpt hij mensen om zich zowel fysiek als mentaal fit te voelen. Wij mogen twee van zijn boeken weggeven! Lees op Facebook, Linkedin of Instagram, hoe jij kans kan maken.
Lees ook: 'Zorg je goed voor jezelf als je de ander op de eerste plek zet?'